دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1399 - 13:40
آنا گزارش می‌دهد؛

کرونا با معتبرترین نمایشگاه‌های کتاب دنیا چه کرد؟/ از اجرای مجازی و لغو کامل تا برگزاری بدون تغییر

شیوع ویروس کرونا بسیاری از جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های کتاب در جهان را تحت‌تأثیر قرار داد و برخی را لغو و برخی دیگر را با تغییرات عمده همراه کرد.
کد خبر : 501600

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بروز و شیوع ویروس کرونا بر تمامی شئون زندگی از جمله فعالیت‌های فرهنگی در سطح جهان تأثیرگذار بود و بسیاری از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی در سطح جهان را به تعطیلی کشاند.


پس از چند ماه انتظار برای ایجاد شرایط مناسب جهت برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نهایت شیوع موج جدید کرونا در کشور برگزاری نمایشگاه سی و سوم را لغو کرد.


به بهانه لغو برگزاری نمایشگاه کتاب تهران،گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا نگاهی به سرنوشت مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در جهان پس از انتشار ویروس کرونا داشته که در ادامه قابل مشاهده است.


نمایشگاه کتاب سئول



انجمن ناشران کره‌ای به‌عنوان برگزارکننده نمایشگاه کتاب سئول 2020 اعلام کردند به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری این نمایشگاه به تعویق افتاده و قرار است نمایشگاه در قالب طرح جدید و به‌صورت آنلاین و آفلاین برگزار شود. در قالب جدید نمایشگاه امکان ملاقات آنلاین ناشران بین‌المللی با شرکای تجاری بالقوه خود در سراسر جهان فراهم شده است.


نمایشگاه کتاب فرانکفورت



نمایشگاه کتاب فرانکفورت به‌عنوان بزرگترین گردهمایی ناشران و نویسندگان سراسر جهان با قرار گرفتن در نیمه دوم سال در نظر دارد با رعایت موارد بهداشتی و تغییراتی به صورت حضوری و شبیه به دوره‌های گذشته برگزار شود.


هفتاد و دومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت سرگذشت متفاوتی خواهد داشت و آن‌طور که مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کرده‌اند؛ این رویداد مهم فرهنگی از چهاردهم تا هجدهم ماه اکتبر (۲۳ تا ۲۷ مهرماه) امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.


نمایشگاه کتاب بولونیا



برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا در ابتدا برگزار نمایشگاه کتاب بولونیا 35 روز به تعویق افتاد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود این نمایشگاه از تاریخ 11 تا 14 فروردین برگزار شود که زمان برگزاری آن به 15 تا 18 اردیبهشت تغییر یافت.


با ادامه شرایط اضطراری و فروکش نکردن شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور ایتالیا مسئولان برگزاری نمایشگاه باسابقه کتاب کودک بولونیا نیز پس از برگزاری ۵۶ دوره حضوری این رویداد فرهنگی، برای جلوگیری از قطع زنجیره شیوع کرونا تصمیم گرفتند این نمایشگاه را از ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ به صورت آنلاین برگزار کنند.


برگزاری آنلاین نمایشگاه اجرای بسیاری از برنامه‌ها و اهداف نمایشگاه را تحت تأثیر قرار داد و بخش خرید و فروش را تعطیل کرد و فقط بخش کپی‌رایت این نمایشگاه به‌صورت مجازی برگزار شد.


نمایشگاه کتاب ابوظبی



نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی از سال 1981 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است. این نمایشگاه مهمترین نمایشگاه کتاب در جهان عرب است که علاوه بر ناشران و آژانس‌های ادبی از کشورهای عربی، ناشران معتبر از کشورهای اروپایی و آسیایی در آن حضور فعال دارند. 


این رویداد فرهنگی همه‌ساله در ماه آوریل برگزار می‌شود اما امسال به‌دلیل بحران جهانی کرونا با تغییرات عمده فقط در بخش تبادل ‌کپی‌رایت در 23 تا 29 ماه می برگزار شد.


نمایشگاه کتاب پاریس



نمایشگاه کتاب پاریس 2020 قرار بود از تاریخ 1 تا 4 فروردین سال برگزار شود. این نمایشگاه در دوره قبل 160 هزار بازدیدکننده داشته است و بر اساس ثبت‌نام‌های صورت گرفته قرار بود 50 کشور نیز در این دوره از نمایشگاه حضورداشته باشند؛ اما  مصوبه ابلاغی دولت فرانسه مبنی بر لغو تمام اجتماعات بالای 5 هزار نفر برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا این نمایشگاه را تعطیلی کشاند.


نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه



شیوع ویروس کرونا تا امروز تغییری در برنامه نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه ۲۰۲۰ ایجاد نکرده است. طبق اعلام مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب شارجه، این رویداد در در تاریخ چهارم تا چهاردهم نوامبر ( 14 تا 24 آبان‌ماه) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.


در طول ۱۰ روز برگزاری این نمایشگاه در سال گذشته، بیش از دو میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.


انتهای پیام/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته